Home

Szeretném néha fejbe vágni egy szívlapáttal azokat az embereket, akik a 2003-as TCM-re tekintenek úgy, mint definitív Bőrpofa-filmre. Ezen emberek többsége általában nincsen tisztában azzal, hogy készült egy láncfűrész-mozi ’74-ben is, és annak pedig pláne nincsenek tudatában, hogy a régebbi (eredeti) film sokkalta jobb, mint az, amelyik Jessica Biel főszereplésével készült, Michael Bay rendezőzseni (nem az) pénzéből. Nos, azoknak szeretném ajánlani ezt a klasszikust.

Tegnap láttam össz-vissz másodjára ezt a művet. Először még a youtube-on néztem meg pár évvel ezelőtt, akkor is tetszett, de nyilván az ember nem tud úgy normálisan értékelni egy ilyen filmet, ha egy megosztó oldalon nézi számítógépen. Az egész más úgy. Szinte sértés a mű számára, ha így tekinti meg az emberfia, ezért ezzel nem is dicsekszek, de muszáj volt leírnom. Meggyóntam bűneimet, most már leesett az a kő a szívemről. Esküszöm nyugodtabb lettem. Szóval ezt a filmet Tobe Hopper rendezte, akiről annyit érdemes tudni, hogy…Nos, ezt a filmet rendezte, ezek után pedig igazán nagy filmje egy sem volt, egyik alkotása se ért fel ehhez az ominózus dolgozathoz, azóta is próbálja újra meg újra felfedezni saját tehetségét, de nem megy neki. Mindenesetre így is muszáj felnézni rá, hiszen ha ő nincs, akkor nincsen ez a film. Akkor pedig a horrorrajongók szegényebbek lennének egy mesterművel.

Oké, most már világossá válhatott az eddig leírtak alapján, hogy tetszett ez a film. Maximális pontszámot adok rá. Azért, mert kurvajó. Najó, kifejtem. Először is, maga a stílus amelyben fogant a film. Már-már dokumentarista felfogásban készült a TCM, a képi világ, az operatőri munka is ezt az érzetet kelti. Az egész olyan faragatlan, csiszolatlan, piszkos és nyugtalanító. Maga a film is olyan kellemetlen érzést ad a nézőnek, mintha koszos lenne, mint amikor valami van a fogad között de nem tudod kipiszkálni. Vagy rosszabb. Rettentő mód tetszett tehát a képi világ, amellett a zene is elnyerte tetszésemet. Oké, nem igazán lehet zenének nevezni, inkább zörejeket hallhatunk itt, de passzolt a képekhez. Nincsen olyan jól felismerhető dallam, mint a HALLOWEEN-ben, csak zajokat hallasz, amik csak még nyugtalanítóbbá és nyomasztóbbá teszik az amúgy se túl sok jó kilátással bíró helyzetet.

A hangulat a kezdettől fogva kényelmetlen, kezdve a nyitó képsorokkal, az őrült stoppossal, a halott tatuval az út közepén, majd az elhagyatottnak tűnő házzal, amibe nem kellett volna hőseinknek bemenniük. Megúszták volna mindezt a szörnyűséget. Basszus…Na mindegy, ami történt, megtörtént.

A cselekmény akkor kezd el igazán mocsokmód gyomronbaszó fordulatot venni, amikor az utolsó életben maradt lány is fogságba kerül, és asztalhoz ültetik, ahol körbe van ülve egy velejéig rothadt lelkületű családdal. Itt van az a pont a filmben, amikor tényleg az az érzése van a nézőnek, hogy a földi pokolba került, ahonnan nincsen kiút. Ott ülsz az asztalnál, az asztal végén egy fonnyadt testű öregember aki szinte nem is él, egy pofátlan figura (szó szerint), egy szakács, stb. Nincs szó arra, hogy ez a jelenet mennyire elvetemült és beteg, egyértelműen az egyik legemlékezetesebb, legjobb szcéna a filmben.

Érdekes dolog, hogy itt szinte egyáltalán nincsen gore. Sőt. Tényleg, egyáltalán nincs. Vér se spriccel igazán, az erőszakábrázolás nem annyira arcbamászóan explicit, de nem is finomkodik, egyszerűen csak nem dobálnak testrészeket a pofádba, hanem valójában úgy játszik, akár egy doksi. Tényleg, gore nuku, és még így is sokkoló és gyomorforgató. Ezt kapd ki, Nispel!

Lenyűgöző és letaglózó mű ez, amitől felfordul a gyomrod és felakad a szemed. És nem azért amit látsz, Hopper nagyon ügyesen kezeli a sokkot, nem hatásvadászó módon csinálja a dolgát, hanem sokkal rafináltabban. A játékok mind élethűek, a helyzetek abszurdak de elhiszed, hogy vannak ilyen beteg állatok a világban és inkább ezután messziről elkerülöd Texas környékét. A műfaj egyik igazi alapköve ez, amit feltétlen látnia kell mindenkinek. Mert…Egyszerűen mert piszkosul hatásos és egy mestermű. Ragozzam még? Nézd meg és kész. Ha láttad már, nézd meg újra. Aztán beszéld meg valakivel a látottakat.

Advertisements

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s