Home

Csók után koponyatörés

Nicolas Winding Refn belépett Hollywood-ba. De micsoda belépő, kérem szépen! Stílusos, elegáns, gyönyörű és brutális amerikai debütálás egy dán rendezőtől, aki eddig se volt rest megdolgoztatni érzékszerveinket filmjeivel. A DRIVE egy “ponyva” alapján készült, az abból készült forgatókönyv sokáig közkézen forgott Hollywood-ban, egy ideig úgy volt hogy Neil Marshall rendezi Hugh Jackman-nel a főszerepben. Biztosra veszem hogy az a verzió is szórakoztató lett volna, de kétlem hogy lett volna benne annyi spiritusz és művészi hagyaték, mint Refn alkotásában. Ryan Gosling a “felelős” azért, hogy a dán direktor beszállt a buliba, ő kereste meg a fickót és mondta meg hogy “Rendezd!”. Refn elvállalta mindannyiunk nagy örömére, ezáltal pedig egy jó nagyot lépett előre annak érdekében hogy világszerte ismertté váljék neve. Cannes-ban álló tapssal örvendett a közönség a filmnek, a kritikusok hamar piedesztálra emelték, és kvázi mindenki aki látta, alélt szavakkal beszél csak a kész alkotásról. Még maga Refn is elégedett a végeredménnyel, úgyhogy tényleg van itt valami.

Mi a sztori?

A történet a Sofőrről szól (Ryan Gosling), aki nappal akciófilmekben sofőrködik mint kaszkadőr, éjjel pedig elvállal különböző piszkos megbízatásokat. Rablóknak vezet autót, mert ő a szakmájának legjobbja. Ha őt beülteted a volán mögé, akkor csodákra képes. Azonban betoppan az életébe A Nő (Carey Mulligan), és felkavarja hősünk életének állóvizét.

A képek többet mondanak a szavaknál

Nem a dialógusok miatt fogsz emlékezni erre a filmre, hanem a hangulat és képek fantasztikus egymásba fonódása végett. Refn erőteljes atmoszférával takarja be a dolgozatot, a képek elemi erővel hatnak, a zene pedig mintha egy régi Michael Mann-film zenéje volna. A Michael Mann-párhuzam egyébként nem is nevezhető véletlennek, a rendező sokszor úgy kezeli a filmet, olyan profizmussal, ahogyan azt csak Mann tudta annak idején. Nézzük csak meg az Embervadászt vagy az Erőszak utcáit és látni fogjuk miről is van szó. De szó nincs arról, hogy ez egy újabb mókás hommage volna. Hommage is, ugyanakkor kiváltképp igényesen elkészített thriller, amiben a ki nem mondott szavaknak sokszor több jelentősége van, mint annak ami ki van mondva. De mondhatnám akciófilmnek is. Akciófilm, amiben jó ha van két-három igazi akciójelenet, azok viszont gyomorszájon vágnak. A film egyik csúcsjelenete például egy olyan kiváló autósüldözés, melyet Hollywood-i filmektől már el se várunk.

More red!

Erőteljes színekkel dolgozik Refn itt is (ez színvakságára vezethető vissza), ahogyan korábbi filmjeinél. A vér vörös és szinte forr. Nem nonstop erőszakról van itt szó, csak néhányszor fordul elő hogy penge villan, puska dörren, de ha ez megtörténik, akkor valósággal az arcunkba van dörgölve. A lehető legváratlanabb pillanatokban, a lehető legsokkolóbb módon tör magának utat az erőszak, ez pedig így marhára kielégítő volt, szinte perverz örömöt éreztem, amikor is a Sofőr – miután hosszasan, finoman megcsókolta a Nőt – a tag koponyáját pépesre rugdalja. Igen, tudom. Rossz dolog. Apám csak bólogatna és oda se merne nézni a vászonra.

A film szívét-lelkét Gosling minimalista és baromi jó alakítása mellett az a bizonytalan jövőjű szerelem adja, melyet a rendező szinte már pironkodóan naivra és ártatlanra finomította, azonban ez így jó, kontrasztot nyújt. A Sofőr szemében a szomszéd lány egy szimbólum, egy jobb élet jelképe, mely valószínűleg soha nem adatik meg neki. Mulligan játéka nagyon jó, arckifejezésével elárul mindent, és belé szeretünk mi is.

Hát mit lehetne még erről mondani? Sorolhatnám még…Albert Brooks sziporkázó játéka, Ron Perlman végre nem egy fosban mutatja meg magát, hanem normális filmben, Gosling kisfiús mosolya és badass-attitűdje (és igen, a kettő bizony megfér egymás mellett), az operatőri munka, a nyitójelenet, a filmzene…Mind-mind adalékai egy igazán kitűnő, minden tekintetben kielégítő és szórakoztató filmnek. Zabáltam minden egyes percét ennek az alkotásnak. Azt pedig szinte közhely mondani, de mégis megteszem: instant klasszikussal állunk szemben.

Advertisements

One thought on “Drive (2011)

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s